Saturday, February 12, 2011

How To Know Your Body As A Woman Or Female

3 / 2 Block Print



speak of the block print technique is to open an important chapter on natural dyes, tools that are used to print the fabric, ie, blocks of wood, and innumerable phase transition of color-bathroom-rinsing and drying in the sun. It 's a pretty complex job, requiring plus a suitable space, a large courtyard in the case of the laboratory of Dr. Ismail, employing up to 12 people.
On each side of the courtyard there are the large containers for hot dip dyeing of the fabric, the long wooden tables on which is stretched to be printed, buckets and bowls to mix the color, a bakery topped by a tank used for Boil the tissue during the different stages of dyeing.


It 's a strange place as a whole, mottled purple and alizarin in every corner, where large pots to boil and continue saffron yellow smoke, and the boys who prowl about to take it stacks colored cloth have hands up to the elbow of wonderful colors bright colors. Even
-born pups from a few days after a stray little dog of the village-are a striking indigo blue!


The fabric is boiled to remove all traces of wax or grease, to ensure that the following dyes shall lay down more tenaciously to the fiber and can withstand a lot of time unchanged.
Then begins the long process of printing, for which the fabric is prepared using the dyes, dyes that help to settle, and 'resistance', which prevents color to dye the areas you want to keep the background color. For each sheet to be printed (may be di un sari o di stoffa a metratura) si utilizzano fino a 22 blocchi di legno diversi, che servono a stampare i contorni o i riempimenti dei diversi motivi decorativi. Quindi ci saranno i blocchi usati per i motivi di contorno, i motivi centrali, i motivi del pallu , cioè la parte finale del sari, quella che viene drappeggiata e portata sulla spalla.


Gli artigiani tracciano sulle pezze di stoffa ben stese i contorni del disegno da realizzare, scelgono il motivo decorativo complessivo e preparano i blocchi da utilizzare. Poi, con grande abilità stampano nel primo colore dei tre o quattro presenti sulla stoffa i motivi di contorno e i diversi riempimenti, che vengono lasciati asciugare prima di passar al colore successivo.


Tra i diversi passaggi di stampa, e a seconda del motivo decorativo complessivo, la stoffa subisce dei bagni di colore, dal più chiaro al più scuro, che copriranno alla fine l'intera superficie della stoffa. Tra un bagno di colore e l'altro le pezze di stoffa vengono accuratamente risciacquate in acqua corrente, strizzate e stese ad asciugare al sole.
Nel prossimo post altri particolari...

tutte le foto sono state scattate nel laboratorio di Ismail Khatri, Ajrakhpur, Kutch

No comments:

Post a Comment