Wednesday, December 8, 2010

Best Antenna Handbook

The paradox of art


These days I'm covering a very stimulating interview Kapila Vatsyayan, dancer of Indian classical dance and then founder and director of the National Center for the Arts Delhi's Indira Gandhi (pictured).
It is a monologue on the various aspects of art in the Indian tradition.
The Vatsyayan questions - among others - on the definition of art and tradition as a source for artistic forms.

In India the tradition 'Parampara' is never a static dimension: it is rather a continuous flow over time within well-defined tracks of an expression that changes and transforms.
A tradition can survive only if at the same time there is continuity and change.
Artistic expression then - in the form of storytelling, dance, music, sculpture, etc.. - Must flow along a certain predetermined direction, but as it flows generate changes. In other words, the tradition does in the metamorphosis of some basic laws that fanno da sostegno e da guida.
Questo particolare sistema di accettare il cambiamento come parte integrante della vita in continua trasformazione ha fatto sì, per esempio, che alcune storie cosiddette 'tradizionali' in realtà vengano raccontate in modi sempre diversi.

Lo sto constatando quotidianamente mentre collaboro alla stesura di alcune fiabe indiane che andranno a far parte di una antologia illustrata per la Mostra Internazionale dell'Illustrazione per l'Infanzia di Sarmede del 2011.
E' una bellissima occasione per approfondire e riprendere le fiabe del Pancatantra o alcuni miti contenuti nei poemi epici o nei Purana.
E' anche una sorta di viaggio nell'immaginario più semplice e potente in grado to tell the world through the eyes of wise animals, foolish Brahmins, imperfect deity, through an endless chain of events that tell the true and recreate, as if by transmigrating from one body to another.

0 comments:

Post a Comment